Sunday 23 September 2012

မိမိကိုယ္ကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္မည္


ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရန္ အေကာင္းဆုံး နည္းလမ္းမွာ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ ျခင္းျဖစ္သည္။

ျဖစ္ရပ္ ၁

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ တိုက္ခန္းတစ္ခု၏ အေရးေပၚ ေလွကားတြင္ မတ္တတ္ ရပ္ကာ ဖုန္းေျပာေသာ အမ်ဳိးသမီးငယ္ တစ္ဦး အေရးေပၚေလွကား ျပဳတ္က်သည့္ အတြက္ ေသဆုံးသြားသည့္ ျဖစ္ရပ္မွာ ၾကားရသူ၊ ျမင္ရ သူအေပါင္း ေသြးပ်က္စရာ။
အေရးေပၚ ေလွကားထက္တြင္ စကားေျပာ မိရာ အေရးေပၚသို႔ပင္ မေရာက္လိုက္ဘဲ ေသဆုံးရသည္။ အကယ္၍ မီးေလာင္၊ အေရးေပၚကာ ထိုေလွကားကို လူအမ်ားအျပား သုံးစြဲပါက မီးေလာင္ၿပီး မေသဘဲ ထိုေလွကားေၾကာင့္ မည္မွ် အသက္ဆုုံးၾကမည္ နည္း။ ေလွကားမသုံးဘဲေရာ ဒီအတိုင္း အေသခံၾကမည္လား။ တုိက္ ေဆာက္ၿပီးသည္မွာ ခုနစ္ႏွစ္သာ ရွိေသးသည္ဟု သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား က ေရးသားၾကသည္။ ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ထိုသို႔ေသာ တိုက္မ်ဳိး၊ ေလွကားမ်ဳိးမ်ား မည္မွ်ေလာက္ ရွိေနမွန္း မသိ။ ထိုတုိက္မ်ဳိး မ်ားတြင္ေနထိုင္ေသာလူဦးေရေရာ မည္မွ်ရွိသနည္း။ ထပ္ေတြးစရာ မ်ား ရွိေသးသည္။ ျမင္သာထင္သာေသာ အေရးေပၚ ေလွကားတိုု႔၏ အေျခအေနပင္ ထုိမွ်ေလာက္ျဖစ္ေနလွ်င္ မျမင္သာေသာ ေျမႀကီးတြင္းရွိ အုတ္ျမစ္၊ သံေခ်ာင္း အေရအတြက္၊ ကြန္ကရစ္ အခ်ဳိးအစားတို႔မွာ မေတြးရဲ စရာပင္။ ေျမငလ်င္သာ ခပ္ျပင္းျပင္း လႈပ္လုိက္လွ်င္...။ ျမန္မာႏုုိင္ငံတြင္ ငလ်င္ျပင္းျပင္း မလႈပ္သည္မွာ လည္း အတန္ငယ္ ၾကာခဲ့ျပီ။

ျဖစ္ရပ္ ၂

တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ဝင္လာေသာ စားသုံးဆီ အခ်ဳိ႕တြင္ ဓာတုေဗဒနည္း ျဖင့္ ျပဳျပင္ ထားေသာ စားသုံးဆီ မဟုတ္သည့္ ဆီမ်ား ပါဝင္လာသည္။ တစတစႏွင့္ အမ်ားသူငါ သိရွိကာ စုုံစမ္း၊ ေမးျမန္း၊ စစ္ေဆးၾကႏွင့္ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္ကုန္ၾကသည္။ သိခ်ိန္တြင္ စားသုံးသူ မည္မွ် ၏ ကိုုယ္တြင္းသို႔ ထိုအႏၲရာယ္ ဆီတို႔ မည္မွ် ဝင္ေရာက္ သြားၿပီးၿပီ မသိ။ ထိုဆီတို႔ေၾကာင့္ ေအာ့အန္ျခင္း၊ ေဆး႐ုုံေရာက္ျခင္း၊ ေသဆုုံးျခင္းတို႔ ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္မည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔၏ အတြင္း ကလီစာမ်ားကေတာ့ ထိုဆီမ်ား၏ ဒဏ္ကိုု ခံလိုုက္ၾကရၿပီး ျဖစ္သည္။

ျဖစ္ရပ္ ၃

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္လာေသာ စားေသာက္ကုန္ ပစၥည္း အမ်ား အျပားကို ၾကည့္လိုက္ပါက အညႊန္း၊ ပါဝင္သည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ေဖာ္ျပရာ တြင္ တ႐ုတ္စာ၊ ကိုုရီးယားစာ၊ ထိုုင္းစာတုိ႔ျဖင့္ ေရးသားထားသည္ကို ေတြ႕ရတတ္သည္။ စာမ်ဳိးစုံျဖင့္ ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည့္ အဆိုပါ ကုန္ပစၥည္းမ်ားတြင္ ေဆးဝါးမ်ားပင္ ပါဝင္ေနတတ္သည္။ ေဆးဝါး ဆိုသည္မွာ လိုအပ္ သည္ထက္ ပိုေသာက္မိလွ်င္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ႏုိင္ သလို ေလ်ာ့ၿပီး ေသာက္မိ ျပန္လွ်င္လည္း ေနာင္ ေဆးမတိုးေတာ့ဘဲ ဘာေဆးေသာက္ေသာက္ ေရာဂါမေပ်ာက္သည့္ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ရႏုုိင္သည္။ မည္သည့္ အရာမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားမွန္းမသိ၊ မည္သို႔ ေသာက္ရမည္ကို မသိသည့္ ေဆးဝါးမ်ားျဖင့္ ျမန္မာတိုု႔ လူ႔သက္တမ္း မည္မွ် နိမ့္က်ခဲ့ၿပီမွန္း မသိ။တကယ္ေတာ့ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ဖတ္ႏုိင္သူမွာ အနည္းအက်ဥ္းသာ ရွိသည့္အတြက္ စားစရာ ေသာက္စရာမ်ားတြင္ ျမန္မာလုိ ေဖာ္ျပထား လွ်င္ အသင့္ေတာ္ဆုံး ျဖစ္မည္။

အထက္ပါ ကိစၥရပ္မ်ားသည္ စားသုံးသူတုိ႔ နိစၥဓူဝ ရင္ဆုိင္ေနရ သည့္ အျဖစ္အပ်က္ မ်ားစြာ ထဲမွ အနည္းငယ္သာ ျဖစ္သည္။ ဝယ္ႏုိင္မည့္ ပုံပန္း မရွိလွ်င္ မဝယ္ႏုိင္ ေသာေၾကာင့္ မေထမဲ့ျမင္၊ ၀ယ္ႏိုင္သည့္ ပုံဆိုလွ်င္လည္း ‘ဒင္းဟာဒင္း ဝယ္ႏိုင္ေတာ့ ဘာဂ႐ုစိုက္ရမွာလဲ’ မ်က္ႏွာထားမ်ားႏွင့္ အေရာင္းသမား မ်ားကိုု ႀကဳံရေပါင္း မ်ားေသာေၾကာင့္ ႐ိုုးေနၾကၿပီ။ အသစ္စက္စက္ ပစၥည္း ဝယ္လာၿပီး ခဏႏွင့္ သုံးမရေတာ့သည္မ်ဳိး ႀကဳံရသလို မသန္႔ေသာ ေရသန္႔ဘူးႏွင့္ ထည့္ထားေသာ ေရသန္႔ အမည္ခံ ေရသန္႔မ်ားကိုုလည္း ေတြ႕ရတတ္သည္။ႏုိင္ငံျခားျဖစ္ အရက္တြင္ပင္ အရက္တုမ်ား ေရာပါေနေသာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးတစ္ပါးကပင္ ဟာသေဖာက္ၿပီး မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ ရသည္အထိ။ ကန္ေတာ့ျခင္း မ်ားတြင္လည္း မႈိတက္ ပစၥည္းမ်ား၊ အရက္တုမ်ား ပါဝင္ ေနတတ္သည့္ အတြက္ မ်က္ႏွာမရ ေျခေထာက္ရ မည့္ပုုံ။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စားသုံးသူသည္ ခံဘက္က ျဖစ္သည္။ ထမင္းရွင္ ျဖစ္ေသာ စားသုံးသူေၾကာင့္ လုပ္ငန္းတို႔ လည္ပတ္ ေနေသာ္လည္း မနည္းလွေသာ လုပ္ငန္းတို႔က စားသုံးသူတို႔သည္ လိမ္လည္ လွည့္ျဖား စရာ၊ ဂ႐ုမထားစရာ သတၱဝါဟု သေဘာထားၾကသည္။ အ သူခံစတမ္း၊ လည္သူ စားစတမ္း သေဘာတရားကို လက္ကိုင္ထားၿပီး ဘယ္သူေသေသ၊ ငေတမာၿပီးေရာ တစ္နပ္စားဥာဏ္ျဖင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ကုန္ပစၥည္း တုိ႔ကို ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ေနၾကသည္။ ‘Consumer is god စားသုံးသူသည္ နတ္ဘုရား’ အျဖစ္ အခ်ဳိ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အေလးအနက္ ထားၾကေသာ္ လည္း ျမန္မာႏုုိင္ငံတြင္ Consumer is dog ‘စားသုံးသူသည္ ေခြးသာ သာ’ မျဖစ္လွ်င္ပင္ ေက်းဇူးတင္ ရမည့္ပံု။

ေအာင္ျမင္ေသာ ႏုိင္ငံတိုင္းတြင္ တူညီသည့္အခ်က္မွာ စားသုံးသူ ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကာကြယ္ ထားျခင္းျဖစ္သည္။ အရည္အေသြး မမီေသာ၊ အႏၲရာယ္ ျဖစ္ေစေသာ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ကုန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ စားသုံး သူမ်ား မေတြ႕ႀကဳံ ရေလေအာင္၊ ေပးသည့္ေငြႏွင့္ တန္သည့္ ဝန္ေဆာင္မႈ ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းသည္ စားသံုးသူ ကာကြယ္ေရး ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ Consumer ဟုေခၚေသာ စားသုံးသူသည္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး၏ အုုတ္ျမစ္ ပဓာန အက်ဆုုံးသူမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ စားသုံးသူ၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ျမႇင့္တင္ ကာကြယ္ျခင္းသည္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး အဟုန္ျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုုးတက္လာေအာင္၊ ကုုန္ပစၥည္းတို႔၏ အရည္အေသြး တိုုးတက္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။
စားသုုံးသူကိုု ကာကြယ္ႏုုိင္ရန္ စားသုုံးသူ အခြင့္အေရး (Consumer Rights) ကို စားသုံးသူတုိ႔ သိနားလည္ဖို႔ လိုသည္။ သို႔မွသာ မိမိ အခြင့္အေရးကို ေတာင္းဆုိရ ေကာင္းမွန္း သိမည္။ မိမိ အခြင့္အေရး ထိပါး ေစာ္ကားခံ ရလွ်င္ တိုင္တန္းၾကမည္၊ အေရးဆိုၾကမည္။ စားသုုံးသူမ်ား ကိုုယ္စား လုုိက္ပါ ေဆာင္ရြက္ေပးမည့္ အဖြဲ႕တို႔ လိုသည္။ စားသုံးသူ တို႔ကို ကာကြယ္ေပးမည့္ အမ်ဳိးသား အဆင့္အဖြဲ႕(Consumer Protection Office) ဖြဲ႕ရန္လိုုသည္။ ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္သူ၊ ဝန္ေဆာင္မႈ ေပးသူတို႔ေၾကာင့္ နစ္နာလွ်င္ တရားစြဲႏုိင္ရန္ စားသံုးသူ ဆိုုင္ရာ တရား႐ုံး (Consumer Protection Court) ဖြဲ႕ရမည္။ စားသံုးသူ တို႔ကို ကာကြယ္ရင္းျဖင့္ ကုန္ပစၥည္း၊ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ အရည္အေသြး တိုးတက္ လာမည္။ ထိုသို႔ အရည္အေသြး တိုးတက္လာလွ်င္ စားသုံးသူတို႔ အက်ဳိး ခံစားရသလို ထုတ္လုပ္သူ တို႔၏ ကုန္ပစၥည္းမ်ားလည္း ပိုေရာင္း အားတက္လာျပီး ျပည္တြင္းတြင္ သာမက ျပည္ပ ေစ်းကြက္သိုု႔ပါ ထိုးေဖာက္ ႏုိင္လာမည္။ ထိုနည္းျဖင့္ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း တုိးတက္ လာသလုိ တိုင္းျပည္ စီးပြားေရးလည္း တက္လာမည္။ ျမန္မာ့ထုတ္ကုန္ Made in Myanmar တိုု႔ကိုု ယုုံၾကည္မႈ (Consumer Confidence) လည္း ျပည္တြင္း ျပည္ပ စားသုုံးသူမ်ား အၾကားတြင္ တိုုးတက္ လာမည္။

လူတိုင္းသည္ စားသုံးသူပင္ ျဖစ္သည္။ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ကုန္ပစၥည္း စသည္တို႔ကို တစ္ဆင့္ ျပန္လည္ ေရာင္းခ်ျခင္း မရွိသူ၊ ထိုုဝန္ေဆာင္မႈ၊ ကုန္ပစၥည္းတုိ႔ကုိ သုံးၿပီး ကုန္ေခ်ာ မထုတ္လုပ္သူ မွန္သမွ်သည္ စားသုံး သူပင္ျဖစ္သည္။ ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္သူ၊ ဝန္ေဆာင္မႈေပးသူ တို႔သည္ လည္း သူတုုိ႔ မထုတ္လုပ္သည့္ ကုန္ပစၥည္း၊ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ကို ဝယ္ယူ သံုးစြဲရသည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူတို႔သည္လည္း စားသံုးသူသာ။ ဖရဲသီး ေရာင္းသူသည္ ဆန္ကိုေတာ့ ဝယ္စားရမည္၊ ဆံပင္ကို ပိုက္ဆံ ေပးညႇပ္ရမည္။ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ သူသည္ ကားကိုေတာ့ ဝယ္စီးရမည္။

စားသုံးသူသည္ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ကုန္ပစၥည္းအားလုံးႏွင့္ ဆုိင္ေသာေၾကာင့္ စားသုံးသူ ကာကြယ္ေရးသည္ ႏုိင္ငံတြင္းရွိ ဝန္ႀကီးဌာန အမ်ားစု ႏွင့္သက္ဆိုင္သည္။ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရလွ်င္ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီး ဌာနႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ လြဲလွ်င္ က်န္ဝန္ႀကီးဌာန အားလုံး အက်ဳံးဝင္သည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနက တာဝန္ယူကာ စားသုံးသူ ကာကြယ္ ေရးဥပေဒကို ေရးဆြဲ ေနၾကၿပီ။ စားသုံးသူ ကာကြယ္ေရး အဖြဲ႕ကိုလည္း မၾကာေသးမီက ဖြဲ႕စည္း လိုုက္ၿပီ။ တိုုင္တန္း အေရးဆိုု တရားစြဲႏုုိင္ရန္ တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ၿပီး ေဆာင္ရြက္သြားၾကေတာ့မည္။ စာရြက္ေပၚ တြင္ သာမက လက္ေတြ႕ ျပင္ပတြင္ပါ ထိေရာက္ရန္ လိုုအပ္သည္။
စားသုံးသူကို အကာအကြယ္ ေပးႏုိင္လွ်င္ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ သာလြန္ ေကာင္းမြန္လာမည္။ ကုန္ပစၥည္းတို႔ အရည္အေသြး ပိုုေကာင္း လာမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စားသုံးသူတို႔ကို ကာကြယ္ျခင္းသည္ စီးပြားေရး လုုပ္ငန္းတို႔ကို ေျမေတာင္ ေျမႇာက္ေပးရာလည္း ေရာက္သည္။ မိမိကုိယ္တိုင္ျဖစ္ေသာ စားသုံးသူကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ ျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သားတို႔ကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ျဖစ္သည္၊ ျမန္မာ့ စီးပြားေရးကို တည္ေဆာက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စားသုံးသူကို ကာကြယ္ျခင္းသည္ ႏုုိင္ငံေတာ္ကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေန ျခင္းလည္းျဖစ္သည္။

By The Voice Weekly

1 comment:

  1. “ကာကြယ္ၿခင္း က ကုသၿခင္းထက္ ထိေရာက္၏။“

    ညာဏ္ပညာၾကီးသူတို႔သည္ ၾကိဳတင္ၾကံဆ ကာကြယ္ၾက၏
    ဆန္႔က်င္ဘက္ တို႔သည္ ၿဖစ္မွၾကံဳမွထလုပ္ၾက၏

    “ထိုအခ်ိန္သည္ ေနာင္တရမည္႔အခ်ိန္ ၿဖစ္သည္“

    ReplyDelete