Wednesday 17 October 2012

ေမတၲာတရားကိုသာ အရင္းတည္၍


တိုင္းျပည္၏ အဆင္းရဲဆံုးလူတန္းစားအတြက္ အားထားရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားကို အစိုးရက ကူညီပံ့ပိုးမႈ
နည္းပါးလြန္းၿပီး ႏုိင္ငံ၏ အခ်မ္းသာဆံုးသူေဌးႀကီးမ်ားကလည္း
လွဴဒါန္းေလ့မရွိပါ။
“ပညာေရးဆိုသည္မွာ ကမၻာကိုပင္ ေျပာင္းလဲရန္ အသုံးျပဳႏိုင္ေသာ စြမ္းအားအႀကီးဆုံး လက္နက္ျဖစ္ေပသည္”
-နယ္လ္ဆင္မင္ဒဲလား

စီးပြားေရးၿမိဳ႕ေတာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဆင္ေျခဖံုးရပ္ကြက္တစ္ခုမွ တစ္ဧကေက်ာ္ ေျမကြက္ေပၚရွိ စာသင္ေဆာင္ေလးေဆာင္မွာ ေဒသအစံုမွ အရြယ္စံု၊ အတန္းစံု ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား၊ သီလရွင္၊ ကုိရင္ ၈၀၀ ေက်ာ္ ပညာဆည္းပူးရာ ေနရာပင္ျဖစ္ပါသည္။

ႏြမ္းပါးေသာ ေငြေၾကးမျပည့္စံုေသာ္လည္း ပညာသင္ယူလိုေသာ ႏုိင္ငံတစ္၀န္းမွ ကေလးငယ္မ်ား (အခ်ိဳ႕မိဘပါမစံု) ဤေနရာသုိ႔ လာေရာက္ ပညာဆည္းပူးၾကသည္။ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ ပအုိ႔၊ ပေလာင္၊ ကခ်င္ စေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားပါ၀င္၍ ဗမာအမ်ားဆံုးျဖစ္၏။ မျပည့္စံုေသာ ကေလးငယ္ ၈၀၀ ေက်ာ္ ပညာသင္ယူႏုိင္ေရးကုိ သီလရွင္တစ္ပါးက တာ၀န္ယူထားပါသည္။

အဆိုပါ ပရဟိတေက်ာင္းမွာ ေဒၚသီလ၀တီ (ရင္းႏွီးသူမ်ားကေခၚေသာအမည္ “ႀကီးေလး”)က ဦးေဆာင္တည္ေထာင္ထားေသာ ျမသိဂၤီသီလရွင္သင္ ပညာေရးေက်ာင္းျဖစ္၏။ မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္ ေရႊနံ႔သာေက်းရြာ ဉာဏေတာင္ပိုင္းတြင္ ၂၀၀၂ ေမလတြင္
စတင္တည္ေထာင္ေသာ ထိုေက်ာင္းတြင္ တည္ေထာင္စက ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား၊ ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္သာ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ဆယ္ႏွစ္ၾကာေသာအခါ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား ၈၀၀ ေက်ာ္ကို အခမဲ့ပညာ ျဖန္႔ေ၀ေပးရာဌာန ျဖစ္ေနေလသည္။

ကေလးငယ္မ်ားကို ပညာေကာင္းစြာသင္ယူႏိုင္ေရး၊ ကေလးငယ္မ်ား ဘ၀ေရွ႕ေရးေျဖာင့္ျဖဴးေရး၊ ဆရာ၊ ဆရာမေကာင္းမ်ား ရရွိတည္ၿမဲေရး၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ လစာပံုမွန္ခ်ီးျမႇင့္ႏုိင္ေရး စေသာ အေရးေပါင္းမ်ားစြာအတြက္ “ႀကီးေလး”၏ တာ၀န္က ႀကီးေလးလွပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အဆင္းရဲဆံုး ေအာက္ေျခလူတန္းစားမ်ား၏ ရင္ေသြးငယ္မ်ားကုိ အဓိက ပညာျဖန္႔ျဖဴးေပးေနရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္၊ သီလရွင္သင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား၏ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္၊ သီလရွင္တုိ႔၏တာ၀န္မွာ အလားတူပင္။

သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားမွာ ပုဂံေခတ္(၁၀၄၄- ၁၂၈၇)ကတည္းကပင္ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶသာသနာျပန္႔ပြားေစရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ပါဠိဘာသာကို အေျခခံ၍ သင္ၾကားေပးခဲ့သလို၊ မြန္စာေပကဲ့သို႔ ျမန္မာစာေပကို တီထြင္ႀကံဆရန္ ထုိေက်ာင္းမ်ားက ရည္မွန္းခဲ့ေၾကာင္း ပညာေရးတကၠသိုလ္ အၿငိမ္းစားပါေမာကၡ ဦးသန္းထြတ္ေရးသားေသာ “ျမန္မာႏုိင္ငံ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပညာေရးသမိုင္း”စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ၿဗိတိသွ်တို႔၏ က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပုိက္ခံခဲ့ရေသာ ကုိလိုနီေခတ္တြင္ အေနာက္တိုင္းပညာ ထြန္းကားလာသည္ႏွင့္အမွ် ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပညာေရးမွာ ဆုတ္ယုတ္လာသည္။ ၁၈၉၂-၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ၄၆၁၆ ေက်ာင္းရွိရာမွ ႏွစ္ ၄၀ ၾကာေသာအခါ ၁၉၃၃-၃၄ တြင္ ၉၂၈ ေက်ာင္းသာ ရွိေတာ့သည္။

ယခုအခါတြင္မူ တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း ၁၄၃၁ ေက်ာင္းရွိၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ၊ သာမေဏ၊ သီလရွင္ စုစုေပါင္း ၂၁၅၀၀၀ ေက်ာ္ ပညာဆည္းပူးေနသည္။ ၂၀၁၁-၁၂ ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ မသင္မေနရ မူလတန္းပညာေရး အစီအစဥ္စတင္ခဲ့ရာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးရွိ မူလတန္းေက်ာင္းသား ငါးသန္းေက်ာ္ ဘကေက်ာင္းသားမ်ား အပါအ၀င္ စာေရးကိရိယာႏွင့္ စာအုပ္မ်ား အခမဲ့ေထာက္ပံ့ေပးေနေၾကာင္း ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးက လႊတ္ေတာ္တြင္ေျဖၾကားခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ဆင္ေျခဖံုး လႈိင္သာယာၿမိဳ႕နယ္ ၁၉ ရပ္ကြက္မွ မင္းထုိက္ေအာင္မွာ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ အရြယ္တြင္မွ ေက်ာင္းစေနရၿပီး က၊ ခ၊ ဂ ႏွင့္ A, B, C ကုိ စနစ္တက်သင္ရသည္။ သူ၏ညီအရင္း အသက္ ၉ ႏွစ္အရြယ္ ဇင္မင္းထက္ႏွင့္အတူ သူငယ္တန္း စတက္ရျခင္းျဖစ္၏။ လႈိင္သာယာၿမိဳ႕နယ္ ၂၂ ရပ္ကြက္တြင္ ယခုႏွစ္ ဇြန္လမွ စတင္ဖြင့္လွစ္ေသာ စႏၵာရာမဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းသို႔ျဖစ္၏။

ထို႔အျပင္ က်ပန္းအလုပ္လုပ္ေသာ သူတို႔၏အေမ (ဖခင္မွာ ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္သည္)က ညီအစ္ကိုႏွစ္ဦးစလံုး၏ ဘ၀ေရွ႕ေရးအတြက္ စႏၵာရာမဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေက်ာင္း တည္ေထာင္သူ အရွင္စႏၵာ၀ရလက္သို႔ လံုး၀အပ္ထားသည္။

“ပညာေရးဆုိတာ စား၀တ္ေနေရးျပည့္စံုမွ လုပ္လုိ႔ရတယ္။ ဒီမွာ ေက်ာင္းတက္တဲ့ ကေလးေတြက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးတဲ့ ကေလးငယ္ေတြပါ။ ဒီေက်ာင္းမဖြင့္ရင္ အခုေက်ာင္းသား ၂၀၀ ေက်ာ္ထဲမွာ ၈၀၊ ၁၀၀ ေလာက္ ေက်ာင္းေရာက္မွာ မဟုတ္ဘူး”ဟု ဆရာေတာ္ဦးစႏၵာ၀ရကမိန္႔သည္။

ရတနာၿဖိဳးသီရိၿမိဳ႕ဦး ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းတြင္ လက္ေထာက္ေက်ာင္းအုပ္ လုပ္ကုိင္ခဲ့ဖူးၿပီး ပညာသင္ၾကားခဲ့ေသာ အေတြ႕အႀကဳံ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ရွိေသာ အရွင္စႏၵာ၀ရက ေပ ၁၃၀ ပတ္လည္ ေျမကြက္ေပၚတြင္ စႏၵာရာမ ဘကေက်ာင္းကုိ ဇြန္လမွ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ပထမဆံုး ေက်ာင္းဖြင့္ေသာႏွစ္မွာပင္ မူလတန္းေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ၂၁၇ ဦးတို႔ ပညာသင္ၾကားလ်က္ရွိသည္။

ေရႊပေလာင္တုိင္းရင္းသူ သီလရွင္မသုမာလာတုိ႔ မိသားစုမွာ သူတို႔ရြာတြင္ ပညာတတ္အမ်ားဆံုးအိမ္ျဖစ္သည္။ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း နန္းဆမ္ၿမိဳ႕နယ္ ပိန္းလံုးေက်းရြာဇာတိ သက္ေတာ္ ၁၅ ႏွစ္အရြယ္ မသုမာလာမွာ ျမသိဂၤီေက်ာင္းတြင္ေန၍ ဆယ္တန္းတက္ေနသည္။ ဆရာေလးႏွင့္အတူ ညီအစ္မေလးဦးစလံုး (၁၀ တန္းတြင္ႏွစ္ဦး၊ ၈တန္းတြင္တစ္ဦး၊ ၆ တန္းတြင္တစ္ဦး)ႏွင့္ သံုးတန္းေက်ာင္းသား ေမာင္တစ္ဦးတို႔မွာ ျမသိဂၤီသီလရွင္သင္ ပညာေရးေက်ာင္းမွာပင္ ပညာသင္ၾကားေနၾကသည္။ သူတို႔၏ အစ္ကိုမွာလည္း အဆုိပါ
ပရဟိတေက်ာင္းတြင္ ၁၀ တန္းတက္ၿပီး စာေမးပြဲက်ေသာ္လည္း ျပန္မေျဖဘဲ မေလးရွားႏုိင္ငံသို႔သြား၍ အလုပ္လုပ္ေနေလသည္။

“ရြာမွာ ၿမိဳ႕နဲ႔ေ၀းေတာ့ ေက်ာင္းထြက္သူမ်ားတယ္။ ဆရာေလးတုိ႔လည္း ဒီမွာသာ မေနရရင္ ရြာမွာေျခာက္တန္းဆို ေက်ာင္းထြက္ရမယ္”ဟု လက္ဖက္ေတာင္သူ မိသားစုမွ ေမြးဖြားလာေသာ မသုမာလာကေျပာသည္။ ယခု ေမာင္ႏွမအားလံုး ေက်ာင္းေနၿပီး အတန္းမ်ားလည္း ႀကီးလာၿပီျဖစ္၍ သူတို႔မိသားစုမွာ ရြာတြင္ ပညာတတ္အမ်ားဆံုး မိသားစုဟု ေျပာႏုိင္ေပၿပီ။

ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ေ၀းလွေသာ တုိင္းရင္းသားေဒသ ေက်းလက္မ်ားတြင္ ေနထိုင္ေသာ ရွမ္း၊ ပအို႔၊ ပေလာင္ စေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားမွာ ဘကေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၎တုိ႔ ရြာသူ၊ ရြာသားတစ္ဦး ေနထုိင္ပညာသင္ယူ၍ အဆင္ေျပလွ်င္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား ဆက္တုိက္ေရာက္လာေလ့ရွိေၾကာင္း ႀကီးေလးကမိန္႔သည္။

“ပညာသည္သာ အသက္အရြယ္ႀကီးလာခ်ိန္အတြက္ အေကာင္းဆုံးရိကၡာျဖစ္သည္”
-အရစၥတုိတယ္

မင္းထုိက္ေအာင္ႏွင့္ မသုမာလာတို႔ကဲ့သို႔ပင္ တစ္ႏုိင္ငံလံုးရွိ ႏြမ္းပါးေသာ ကေလးငယ္အမ်ားစုမွာ ဘကေက်ာင္းမ်ားကိုသာ အားကိုးေနရသည္။ ေ၀းလံေခါင္သီေသာ ေဒသရွိ ေက်းရြာမ်ား၊ ေတာင္တန္းမ်ားေပၚတြင္လည္း သာသနာ့အာဇာနည္မ်ားက ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားကို ႀကိဳးစားဖြင့္လွစ္၍ ပညာအလင္းျဖန္႔ေ၀ၾကသည္။ ကရင္၊ မြန္၊ ခ်င္းႏွင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္တုိ႔တြင္ က်န္ေဒသမ်ားထက္ ဘကေက်ာင္းအေရအတြက္ နည္းပါးသည္။

ဘကေက်ာင္းမ်ားတြင္ အဓိကကုန္က်စရိတ္မွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ လစာခ်ီးျမႇင့္ေငြျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းတြင္ေနေသာ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားေသာ ေက်ာင္းႏွင့္ ပညာသင္ဆုေပးေသာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အသံုးစရိတ္ပိုမ်ားသည္။ ကုန္က်စရိတ္အားလံုးကို ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ အလွဴရွင္မ်ားထံမွ အလွဴေငြမ်ားျဖင့္ ရပ္တည္ၾကသည္။ တစ္ဦးတည္း အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတည္းက ဘကေက်ာင္းစရိတ္ အားလံုးလွဴသည္မ်ိဳးမရွိ။ ႐ႈိင္းဟုပ္ (Shine Hope)ကုမၸဏီကသာ ႏုိင္ငံတစ္၀န္းရွိ ဘကေက်ာင္း ၂၂၅ ေက်ာင္း မွ ဆရာ၊ ဆရာမ ၅၀၀၀၀ ေက်ာ္၏ လစာကို ၂၀၀၄ မွစ၍ ယေန႔အထိ တစ္ဦးလွ်င္ သံုးေသာင္းက်ပ္ႏႈန္းျဖင့္ ဆက္တုိက္လွဴဒါန္းခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ က်န္းမာေရးႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ထုတ္ကုန္မ်ားကုိ MLM စနစ္ျဖင့္ ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်ေသာ ႐ႈိင္းဟုပ္ကုမၸဏီကလည္း လစာေငြလွဴဒါန္းျခင္းကုိ လာမည့္ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ ရပ္ေတာ့မည္ျဖစ္၍ ေက်ာင္းအခ်ိဳ႕မွ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ားမွာ လစာအတြက္ ပူပန္ေနရၿပီျဖစ္၏။

“လကုန္ရင္ ပုိပင္ပန္းတဲ့သေဘာရွိတယ္”ဟု အရွင္စႏၵာ၀ရကမိန္႔သည္။ စႏၵာရာမေက်ာင္းတြင္ တစ္လအသံုးစရိတ္ က်ပ္ကိုးသိန္း၀န္းက်င္ရွိရာ ဆရာ၊ ဆရာမ ၁၁ ဦးအတြက္ လစာက အဓိကကုန္က်စရိတ္ျဖစ္သည္။

“အရမ္းအေရးႀကီးတာက ဆရာ၊ ဆရာမေတြ လစာပဲ”ဟု ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ၁၉၀၈ ဦး ပညာသင္ၾကားေပးေနေသာ ေတဇာရာမဘကေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာေတာ္ အရွင္ဂမၻီရဗုဒၶိကလည္း မိန္႔ၾကားသည္။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ကတည္းကပင္ လႈိင္ၿမိဳ႕နယ္၌ စဖြင့္ခဲ့ေသာ ေတဇာရာမဘကေက်ာင္းကို ၁၉၉၉ခုႏွစ္တြင္ ေရႊျပည္သာၿမိဳ႕နယ္ ၁၆ ရပ္ကြက္သို႔ ေျပာင္းလဲဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ဆရာ၊ ဆရာမ ၃၂ ဦးက ေက်ာင္းသား ၁၉၀၀ ေက်ာ္ သင္ၾကားေနရ၍ ဆရာ၊ ဆရာမ ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕လိုေသာ္လည္း လစာအခက္အခဲရွိေၾကာင္း ဆရာေတာ္ကမိန္႔၏။

ဘကေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ လစာက်ပ္သံုးေသာင္းမွ က်ပ္ေျခာက္ေသာင္းထိ ခ်ီးျမႇင့္ေလ့ရွိၿပီး ေက်ာင္းအမ်ားစုက က်ပ္ေလးေသာင္း၊ ငါးေသာင္းႏႈန္းကုိ အမ်ားဆံုးခ်ီးျမႇင့္ၾကသည္။ ကေလးငယ္တုိ႔ ပညာျဖန္႔ေ၀ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ အနိမ့္ဆံုးလစာ က်ပ္တစ္သိန္းခ်ီးျမႇင့္လုိေၾကာင္း အရွင္စႏၵာ၀ရကမိန္႔သည္။

“တစ္ခါတေလ ဆုိက္ကားဆရာေတြကေတာင္ ဆရာမတုိ႔ ဘယ္ေလာက္ရလဲ ေမးတယ္။ ဆုိက္ကားနင္းတာ တစ္ရက္သံုးေထာင္ဆိုလည္းဟုတ္၊ ေလးေထာင္ဆိုလည္းဟုတ္လုိ႔ေျပာတာ ႀကံဳရဖူးတယ္”ဟု စႏၵာရာမေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္ေပးေနေသာ မေဆြေ၀လြင္က သူ၏အေတြ႕အႀကံဳကို ဖြင့္ဟသည္။ ကုိယ္တုိင္အေျခခံလူတန္းစားမွ ေမြးဖြားခဲ့၍ မျပည့္စံုေသာ ကေလးငယ္မ်ားကို ေဖးမလိုေသာေၾကာင့္ လစာႏွစ္သိန္း၊ သံုးသိန္းေပး၍ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာမလုပ္ရန္ ေခၚယူမႈမ်ားကုိ သူျငင္းဆန္ခဲ့သည္။

ကမၻာ့အဆင္းရဲဆံုးစာရင္း၀င္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ အဓိကျပႆနာမွာ အစုိးရ၏ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ နည္းပါးလြန္းျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုဘ႑ာေရးႏွစ္ (၂၀၁၂-၁၃)တြင္ ဘတ္ဂ်က္၌ ပညာေရးအသံုးစရိတ္မွာ ၄ ဒ သမ ၀၃ ရာခုိင္ႏႈန္းသာရွိသည္။ ထိုႏႈန္းက ယခင္ႏွစ္မ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ မ်ားလာေသာ္လည္း ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ဆယ္ပံုတစ္ပံုခန္႔သာ ရွိသည္။

ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံတြင္ ပညာေရးအသံုးစရိတ္ မျဖစ္မေန တိုးျမႇင့္ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အစိုးရ၏ ပညာေရးအသံုးစရိတ္မွာ နည္းပါးလြန္းသည့္အတြက္ အစိုးရအေျခခံေက်ာင္းမ်ားကုိပင္ ျပည့္စံုေအာင္ မေထာက္ပံ့ႏုိင္။ ထို႔အေျခအေနေၾကာင့္ ဘကေက်ာင္းမ်ားကုိ အစုိးရကေထာက္ပ့ံရန္ မလြယ္ကူေၾကာင္း အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာျမတ္ဉာဏစိုးကေျပာသည္။ ေဒါက္တာျမတ္ဉာဏစိုးက က်င္းပၿပီးခဲ့ေသာ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစိုးရက မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ေပးေနေၾကာင္း ပထမဆံုးေမးျမန္းခဲ့သူပင္။ သို႔ေသာ္ တုိးတက္မႈမွာ ယခုပညာသင္ႏွစ္တြင္ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနက ဘကေက်ာင္းမ်ားမွ မူလတန္းေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားကို မသင္မေနရ အခမဲ့မူလတန္းစနစ္အရ စာေရးကိရိယာႏွင့္ ဗလာစာအုပ္ေျခာက္အုပ္ အခမဲ့ျဖန္႔ေ၀ခဲ့သည္။ ဘကေက်ာင္းမ်ားအတြက္ အစိုးရ၏ ရွားရွားပါးပါးပံ့ပုိးမႈပင္။

အျခားတုိးတက္မႈတစ္ခုမွာ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနက ဘကေက်ာင္းမ်ား တရား၀င္ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ရန္ ပိုမိုပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လာသည္။ ၿမိဳ႕နယ္တုိင္း တစ္ၿမိဳ႕နယ္ အနည္းဆံုး ငါးေက်ာင္းဖြင့္ရန္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကလည္း တုိက္တြန္းထားသည္။ (မွတ္ခ်က္- ယခုေဆာင္းပါးအတြက္ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက 7Day News ၏ ေမးျမန္းမႈမ်ားကို ျပန္လည္မေျဖဆုိပါ။)

အစုိးရက ပညာေရးအသံုးစရိတ္နည္း၍ ပံ့ပိုးမႈအားနည္းခ်ိန္တြင္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏လစာကို ျမန္မာႏုိင္္ငံ၏ အခ်မ္းသာဆံုး တုိင္းရင္းသားလုပ္ငန္းရွင္မ်ားက လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ပညာအတြက္ ပံ့ပိုးခဲ့လွ်င္မူ တစ္ခဏအတြင္း ေျပလည္ႏိုင္ေၾကာင္း ပညာေရးကူညီေဆာင္ရြက္ေနသူမ်ားက ေျပာသည္။ ႐ိႈင္းဟုပ္ကုမၸဏီတစ္ခုတည္းပင္လွ်င္ ဆယ္ႏွစ္ခန္႔အတြင္း ဆရာ၊ ဆရာမ ငါးေသာင္းေက်ာ္အတြက္ လစာမ်ား လွဴဒါန္းေပးႏုိင္၍ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အခ်မ္းသာဆံုး သူေ႒းႀကီးမ်ားအတြက္ မတတ္ႏုိင္စရာမရွိ။

“သူေ႒းႀကီးေတြ မလွဴဘူး။ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲေတြလာမွ သူေ႒းေတြလာတာ။ ဘကေက်ာင္းေတြကို ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲေတြ သြားေလ့မရွိဘူး”ဟု အရွင္ဂမၻီရဗုဒၶိကမိန္႔သည္။

ႏုိင္ငံတစ္၀န္းရွိ ကေလးမ်ား စာတတ္ေျမာက္ရန္ ဘကေက်ာင္းမ်ားမွာ အဓိကက်ေၾကာင္း ပညာေရးသုေတသီ ေဒါက္တာသိန္းလြင္ႏွင့္ ဆရာကုိတာတုိ႔ကေျပာသည္။ အဆုိပါေက်ာင္းမ်ားမွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ မိသားစုမ်ားအတြက္ တစ္ခုတည္းေသာ အားထားရာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ၿပီး အစိုးရေက်ာင္းမ်ားပင္ မဖြင့္ႏုိင္ေသာ ေ၀းလံေခါင္ဖ်ားေနရာမ်ားတြင္လည္းရွိ၍ ျဖစ္သည္ဟု ေဒါက္တာသိန္းလြင္ကရွင္းျပသည္။

သို႔ေသာ္ အေျခခံလူတန္းစားမ်ား အားထားရာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ားမွာ ရပ္တည္လည္ပတ္ႏုိင္ေရး အခက္အခဲမ်ားလွပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ လစာခ်ီးျမႇင့္ေငြ ပံုမွန္ရရွိရန္အျပင္ ထူးခၽြန္ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ ဆက္ထိန္းထားရန္ မလြယ္ကူ။ လစာနည္းသည့္အျပင္ ဆရာခ်င္းတူေသာ္လည္း ဘကဆရာ၊ ဆရာမဆိုလွ်င္ အထင္ေသးတတ္ၾက၍ အလုပ္ေျပာင္းေရႊ႕မႈမ်ား မၾကာခဏႀကံဳရသည္။

ေမတၱာ၊ ေစတနာ၊ အနစ္နာတု႔ိကုိ အရင္းတည္၍ ဘကေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ပညာသင္ေပးၾကေသာ္လည္း ၎တို႔၏ သင္ၾကားမႈစြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေရးကလည္း ႀကီးမားေသာ စိန္ေခၚမႈျဖစ္သည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားတြင္ ဘကေက်ာင္းမ်ားမွာပင္ ပညာႏုိ႔စုိ႔ခဲ့ၿပီး ကေလးငယ္မ်ားကုိ ပညာျဖန္႔ေ၀သူမ်ားရွိသလုိ၊ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားတြင္ လုပ္လုိေသာ္လည္း မရသူ ဆရာ၊ ဆရာမ လုပ္လုိ၍ အေတြ႕အႀကံဳရွာလုိသည့္ အေနျဖင့္ လုပ္သူမ်ားရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ အထက္တန္းေက်ာင္းတက္ေနဆဲသူမ်ားကပင္ ဆရာ၊ ဆရာမ အခက္အခဲေၾကာင့္ ေအာက္မွအတန္းမ်ားကို သင္ေပးေနရသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ ေသခ်ာသည္မွာ ၎တို႔ထဲမွ အမ်ားစုမွာ ပညာသင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ား စနစ္က်စြာသင္ယူရျခင္း၊ တတ္ေျမာက္ျခင္းမရွိပါ။

ထုိျပႆနာကုိ ျပင္ပမွ ေစတနာ့၀န္ထမ္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ လူငယ္ပညာတတ္မ်ား အခမဲ့ကူညီေပးမႈမ်ား ရွိသလို ျပည္တြင္းျပည္ပ အဖြဲ႕အစည္းမ်ိဳးစံုကလည္း သင္ၾကားနည္းပညာမ်ား သင္တန္းေပး၍ ေျဖရွင္းေနသည္လည္း ရွိပါသည္။

ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား အဆင့္ျမႇင့္တင္ေရးအဖြဲ႕ - CPME ကုိ ေဖာင္ေတာ္ဦးဆရာေတာ္ႏွင့္ ပညာေရးႏွင့္
သက္ဆုိင္ေသာ ပရဟိတမ်ား လုပ္ကုိင္ေနေသာ ဆရာကိုတာတို႔က ပူးေပါင္း၍ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မွစကာ ဘကဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ အရည္အေသြးျမႇင့္ သင္တန္းမ်ား ေပးေနသည္လည္းရွိသည္။ စာသင္ၾကားနည္း၊ ကုိယ္တုိင္ဆန္းစစ္ေ၀ဖန္၍ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေပးျခင္း၊ အသက္ေမြး၀မ္းပညာမ်ား စသည္တုိ႔ကို အဓိကသင္ေပးသည္။ တစ္ေက်ာင္းလွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာမ ေလးဦးႏႈန္းျဖင့္ သင္တန္းေပးခဲ့ရာ၊ ဆရာ၊ ဆရာမ၊ ဆရာေတာ္ ၆၀၀ ၀န္းက်င္ သင္တန္းေပးခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ သင္တန္းတက္ခဲ့ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမ၊ ရဟန္းႏွင့္ သီလရွင္မ်ားက ရက္ ၇၀ ၾကာ CPME တက္ေရာက္ၿပီးပါက သင္ၾကားမႈစြမ္းရည္ႏွင့္ ယံုၾကည္မႈမ်ားစြာ တုိးလာေၾကာင္း ေျပာသည္။

ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား အရည္အေသြးျမႇင့္တင္ေပးရန္ မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္ရွိ ေတာတုိက္ဓမၼရိပ္သာ အပါအ၀င္ အျခားေက်ာင္းတိုက္ႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းအခ်ိဳ႕ကလည္း သင္တန္းေပးသည္။ ျပည္ပသို႔ ပို႔ေဆာင္သင္တန္းေပးသည္မ်ား ရွိေသာ္လည္း တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ ေသာင္းႏွင့္ခ်ီေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားထဲတြင္ အမ်ားစုမွာ ယေန႔အထိ သင္ၾကားမႈနည္းစနစ္မ်ား တက္ေရာက္ရန္ လက္လွမ္းမမီေသး။

“ဟိုးေရွးေခတ္ကလို ျပန္ျဖစ္ေနတာ။ ေလးတန္းေအာင္ ေတာ္ေရာ့ေပါ့ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္”ဟု ႀကီးေလးက မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏မိဘမ်ား ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္ နည္းလာမႈကို ေျပာသည္။

“ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မိသားစုက စာဖတ္တတ္ရင္ရၿပီ။ ၁၀ ႏွစ္ ၁၅ ႏွစ္ဆို မိဘေတြက ေက်ာင္းကထြက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ခိုင္းခ်င္တယ္။ မိဘေတြကိုေျပာရင္ ဒီေခတ္မွာက မိသားစုငါးေယာက္ရိွရင္ ငါးေယာက္လံုးလုပ္မွ အဆင္ေျပတယ္လုိ႔ ေျပာတယ္”ဟု ေက်ာင္းသားမ်ား စာသင္ခန္းတြင္ ရွိေနရန္ ႀကံဳရေသာ အခက္အခဲကုိ မေဆြေ၀လြင္ကမွ်ေ၀သည္။

အစုိးရေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းမ်ားသည္ထက္ ဘကေက်ာင္းမ်ားက ပုိမ်ားသည္။ မူလတန္းမွ ၉ တန္း၊ ၁၀ တန္း အထိ ဆက္လက္ပညာသင္သူ ရာခုိင္ႏႈန္းက နည္းလြန္းလွသည္။ ထိုအခ်က္က အဓိကအခက္အခဲတစ္ခုျဖစ္၏။

“ဒို႔တုိင္းျပည္ကုိ ဒို႔တုိးတက္ေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္မလဲ ေတြးတဲ့အခါ ပညာေရးကုိ လုပ္မွရမယ္လို႔ ခံယူတယ္”ဟု ဆရာေတာ္စႏၵာ၀ရက ပညာျဖန္႔ေ၀ေသာ အလုပ္လုပ္ျဖစ္ရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းကုိ မိန္႔သည္။

ႀကီးေလးကေတာ့ စာသင္ရသည္ကုိ ၀ါသနာပါ၍ မျပည့္စံုသူမ်ားကုိ ကူညီေျမေတာင္ေျမႇာက္သည္ဟုမိန္႔သည္။

“ႏုိင္သေလာက္ ေကာက္သင္းေကာက္ၿပီး လုပ္ေပးတာပါ။ ဆန္ေကာင္းေလးေတြ ထြက္လာမွာပဲလို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္”။

ထုိကဲ့သို႔ ႏုိင္ငံတစ္၀န္းရွိ ဆရာေတာ္ႏွင့္ သီလရွင္မ်ားက ေမတၱာတရားကုိ အရင္းတည္၍ ႏြမ္းပါးကေလးငယ္မ်ားကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေနခ်ိန္တြင္ ဘကေက်ာင္းမ်ားကုိ အသံုးခ်၍ လိမ္လည္အလွဴခံသူ အခ်ိဳ႕လည္းရွိသည္။ ထို႔သို႔ အလွဴခံသူမ်ားေၾကာင့္ ေစတနာရွင္မ်ား အထင္မွားသည္မ်ားလည္းရွိ၏။ ယင္းမွာ အခက္အခဲတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။

ပညာေရးမွာ အၿမဲဖြံ႕ၿဖိဳးေနသည့္အတြက္ အဆုိပါေက်ာင္းမ်ား၏ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ား အျမင္က်ယ္ရန္မွာ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ဦးေဆာင္သူမ်ား အျမင္မက်ယ္ပါကလည္း ဘကပညာေရး မဖြံ႕ၿဖိဳးႏုိင္ေပ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္မွာ ဘ႑ာေငြေတာင့္တင္းရန္၊ သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ား ျမႇင့္တင္ေပးရန္၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အရည္အေသြး ျမႇင့္တင္ေပးရန္ စသည္တုိ႔မွာ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္ပင္ ျဖစ္ေနသည္။

“အစိုးရဘတ္ဂ်က္က ဘကဆရာ၊ ဆရာမေတြကို လခေပးႏုိင္ရင္ အရမ္းေကာင္းမယ္”ဟု ပညာေရးသုေတသီ ေဒါက္တာသိန္းလြင္ကအႀကံျပဳသည္။

ေတဇာရာမဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း ေက်ာင္းအုပ္ဆရာေတာ္က အစိုးရအေနျဖင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအတြက္ လစာမေပးႏုိင္လွ်င္ပင္ ေက်ာင္းအသီးသီး၌ ပညာပေဒသာပင္ စုိက္ေပးရင္ မ်ားစြာသင့္ေလ်ာ္မည္ဟု မိန္႔သည္။

ကေလးငယ္မ်ားကုိ မည္သည့္အခ်ိန္ထိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ပညာသင္ၾကားရန္ အစီအစဥ္ရွိသလဲဟု အေမးကုိ ႀကီးေလးက “မျပည့္စံုတဲ့ ကေလးေတြ ရွိေနသေရြ႕ သင္ေပးမယ္”ဟု ေျဖသည္။

ဆရာေတာ္စႏၵာ၀ရကေတာ့ CPME မွ သင္ယူခဲ့ရေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ အလွဴရွင္ အၿမဲမရွိႏုိင္သည့္အတြက္ ေက်ာင္းစရိတ္အဆင္ေျပရန္ ဆပ္ျပာဆီထုတ္၍၊ မႈိစိုက္၍ ေက်ာင္း၀င္ေငြရွာႏုိင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနေလသည္။ ။

By 7Day News Journal

No comments:

Post a Comment