Monday 13 August 2012

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုဘယ္လိုေဖာ္ေဆာင္မလဲ


၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၇)ရက္ေန႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ စတုတၱပံုမွန္အစည္းအေ၀း (၂၀)ရက္ေန႔ေျမာက္တြင္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ေကာ္မတီကို အဖြဲ႔ဝင္ (၁၅) ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းလိုက္ေပသည္။



 ေကာ္မတီဥကၠ႒မွာ ေကာ့မႈးမဲဆႏၵနယ္မွ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ျဖစ္ၿပီး အတြင္းေရးမွဴးမွာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပုသိမ္မဲဆႏၵနယ္မွ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦး၀င္းျမင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။

ထိုေကာ္မတီသည္ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ရွိ ေကာ္မတီျဖစ္ၿပီး ေကာ္မတီ၏ သက္တမ္းမွာ (၁)ႏွစ္ျဖစ္သည္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္တာ၀န္မ်ားမွာ -

(က) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ ျပည္သူ႔အစိုးရ တရားေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာနွင့္ သက္ဆုိင္သူအားလံုးသည္ တရားဥပေဒနဲ႔အညီ ေနထုိင္ျပဳမူ လို္က္နာေဆာင္႐ြက္နုိင္ေရးအတြက္ နိႈးေဆာ္ျခင္း၊ တုိက္တြန္းျခင္း၊ ထိန္းညွိကူညီျခင္းျပဳရမည္။ အေရးယူေဆာင္႐ြက္ရန္႐ွိပါက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မွ တဆင့္လႊတ္ေတာ္သို႔တင္ျပရမည္။

(ခ) တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈပ်က္ျပားေစေသာ အေၾကာင္းကိစၥမ်ား ျဖစ္ေပၚရန္ေပၚေပါက္ပါက၊ ေပၚေပါက္သည္ဟု ယူဆပါက သက္ဆုိင္ဆက္စပ္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကုိ ကူညီေစာင့္ၾကည့္ ထိန္းညွိေပးရမည္။

(ဂ) တရားဥပေဒစုိးမုိးမႈနွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈမွတဆင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈေအာင္ျမင္လာေရးအတြက္ ေလ့လာသံုးသပ္ေဆာင္႐ြက္ရမည္။ ဟုသိရသည္။ အေသးစိပ္ကို ေကာ္မတီအစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ ေဆြးေႏြးညိွႏိႈင္း ေရးဆြဲသြားၾကမည္ျဖစ္သည္ဟုသိရသည္။

အလုပ္အဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းရာတြင္ တရားဥပေဒ၊ ဥပေဒၾကမ္း လကၡဏာမ်ားကုိ ေလ့လာဆန္းစစ္ျခင္းအဖြဲ႔၊ တရားစီရင္ျခင္းမ်ားကုိ ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းအဖြဲ႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာ တရားဥပေဒ လုပ္ငန္းအဖြဲ႔ႏွင့္ ဥပေဒမ်ားကုိ ပညာေပးျခင္း၊ ျဖန့္ခ်ိေရးအဖြဲ႔ အဖြဲ႔ ၄ ဖြဲ႔ ဖြဲ႔ထားသည္ကိုေတြ႔ရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးသည္ အမွန္တကယ္ မရွိမျဖစ္အေရးတႀကီးလိုအပ္ေနေပသည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂)ရက္ေန႔ ဗိုလ္ေန၀င္းဦးေဆာင္သည့္ စစ္တပ္မွ အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ပိုင္း ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကင္း မဲ့သြားကာ ဥပေဒမဲ့ ရမ္းကားမႈမ်ား၊ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်မႈမ်ား၊ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား၊ ႏိုင္ထက္စီးႏွင္းျပဳမႈမ်ား၊ တရားမဲ့ဓါးမဲ့ အေျခအေနေအာက္တြင္ ျမန္မာတုိင္းရင္းသားျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး ဒုကၡဆင္းရဲေရာက္ခဲ့ရေပသည္။ အာဏာရွင္တို႔ အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္ ဥပေဒကို လူသတ္လက္နက္သဖြယ္အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ထိုဥပေဒမ်ားျဖင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္ သူလူထု တစ္ရပ္လံုးကို ရန္သူသဖြယ္ ရက္စက္စြာ ႏွိမ္ႏွင္းသတ္ျဖတ္ခဲ့မႈမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေပသည္။ ထိုဥပေဒတို႔ကိုအသံုးျပဳ၍ မဆလ၊ န၀တ၊ နအဖ စစ္အာဏာရွင္အဆက္ဆက္တိုင္ အသံုးျပဳ၍ တိုင္းျပည္ကိုႏွစ္ေပါင္း (၂၀)ေက်ာ္တိုင္ ထင္ရာစိုင္းၿပီး မင္းမူအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုမတရားေသာ ဥပေဒမ်ားမွာ-

၁) အေရးေပၚစီမံမႈ အက္ဥပေဒ (၁၉၅၀)

၂) ႏိုင္ငံေတာ္အား ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးလိုသူမ်ား၏ ေဘးအႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒ (၁၉၇၅)

၃) မတရားအသင္းအက္ဥပေဒ (၁၉၀၈)

၄) ပံုႏွိပ္သူမ်ားႏွင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မွတ္ပံုတင္ဥပေဒ (၁၉၆၂)

၅) ေျခခ်ဳပ္ႏွင့္ ခံ၀န္ဥပေဒ

၆) တရားရံုးမ်ားအား မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ဥပေဒႏွင့္

၇) အလတ္ထရြန္နစ္လုပ္ငန္းဥပေဒ (၂၀၀၄) စသည္တို႔ျဖစ္ေပသည္။

အထက္ပါဥပေဒမ်ားသည္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ေပၚထြက္ လာ ခဲ့ေသာ္လည္း ယေန႔တိုင္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားအေနျဖင့္ ရွိေနသည္ကိုေတြ႔ရသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ(၂၀၀၈)ကလည္း ထိုဥပေဒမ်ားကို တည္ရွိခြင့္ျပဳထားေပသည္။ ထိုဥပေဒမ်ားျဖင့္ ယေန႔တိုင္ မတရားသျဖင့္ ဖမ္းဆီး ေထာင္က်ေနသည့္သူ မ်ား အက်ဥ္းေထာင္ထဲတြင္ ရွိေနပါေသးသည္။

မတရားေသာ ဥပေဒႏွင့္ တရားေသာဥပေဒ

မတရားေသာဥပေဒဆိုသည္မွာ လူတိုင္း ရသင့္ရထိုက္ေသာ၊ ခံစားခြင့္ခံစားထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္ ႏုိင္စြမ္းရွိသည့္ အာဏာရွင္တို႔အသံုးျပဳရန္ ၄င္းတို႔စိတ္ႀကိဳက္ျပဳထားသည့္ ဥပေဒျဖစ္သည္။ အနက္အဓိပၸါယ္ႏွစ္ခြ၊ ဖတ္ရႈ သူမ်ားနား မလည္ႏိုင္ေအာင္လိုရာ ဆြဲယူလို႔ရသည့္ ဥပေဒမ်ားျဖစ္သည္။ အာဏာရွင္မ်ားလိုသလို အသံုးခ်ႏိုင္သည့္ ဥပေဒမ်ိဳးျဖစ္ သည္။

တရားေသာ ဥပေဒတို႔မည္သည္မွာ အဓိပၸါယ္ကိုလူတိုင္းနားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိၿပီး ထိုဥပေဒသည္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အခြင့္ အေရးကိုကာကြယ္ေပးၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အခြင့္အေရးကို ျမင့္တင္ေပးသည္။ ဥပေဒကို ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ အဖြဲ႔အ စည္း (လူထုမွ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္လိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား)လႊတ္ေတာ္မွ ျပဳသည္။ လူ႔အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳး ေဖာက္ႏိုင္သည့္ မည္သည့္ စာသားမွ်မရွိရေပ။ လူတိုင္း၏ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္မေပးေသာ၊ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ (သို႔) လူတစ္စု၏ အခြင့္အေရးကိုသာ ကာကြယ္ျပ႒ာန္းေသာ ဥပေဒသည္ တရားေသာဥပေဒမဟုတ္ေပ။ ဥပေဒ၏ အေရး ႀကီးသည့္အခ်က္မွာ ဘက္မလိုက္ရန္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒေရွ႕ေမွာက္ တူညီသည့္အခြင့္အေရးရွိရေပမည္။ တရားမွ်တ၍ သင့္ ျမတ္ေလွ်ာ္ကန္မႈရွိရေပသည္။

ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံ

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ ေဖာ္ညြန္းခ်က္မ်ားမ်ားစြာရွိေသာ္လည္း အေျခခံအားျဖင့္ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ လႊတ္ေတာ္ ရွိရမည္။ ဥပေဒတြင္ စည္းေႏွာင္အားရွိရမည္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေပးသည့္ ရဲ၊ တရားရံုးစေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ရွိရမည္။ လိုက္နာႏိုင္သည့္ ျပည္သူလူထုရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုလကၡဏာ အဂၤါရပ္ေလးခ်က္မွ တစ္ခ်က္ခၽြတ္ယြင္းလွ်င္ တရားဥပေဒသည္ အလဟသတ္ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးျဖစ္လာေစရန္ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားရွိရမည္

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးရွိလာေစရန္ လူအဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မွာ မိမိတို႔၏ အခြင့္အေရးခ်ိဳး ေဖာက္ခံရမႈ မ်ားအတြက္လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားတင္ျပခြင့္၊ လြတ္လပ္သည့္အသင္းအဖြဲ႔မ်ား ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ ခြင့္ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရသူမ်ားကို ဖမ္းဆီးစစ္ေဆးျခင္း၊ ၿခိမ္းေျခာက္ျခင္းမျပဳသင့္ေပ။

ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားခ်က္မ်ား၊ တိုင္တန္းစာမ်ား၊ သေဘာထားတင္ျပခ်က္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ စြပ္စြဲခံရသူမ်ား အမွန္တကယ္ အခြင့္ အေရးခ်ိဳးေဖာက္မေဖာက္ကို စစ္ေဆးရမည္။ မွန္ကန္ပါက လူထု၏ ဆံုးရံႈးႏွစ္နာမႈအတြက္ ထိုက္သင့္သည့္ ျပစ္ဒါဏ္ ေပးျခင္း၊ ျပန္လည္ကုစားေပးျခင္းစသည္တို႔ကိုျပဳလုပ္ရမည္သာျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ ယခုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားဥပေဒစိုးမိုး ေရးမွာ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ တရားဥပေဒအရ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခံစားခြင့္ရွိသည့္ အခြင့္အေရးမ်ား ရွိသည္။ ထိုအခြင့္အေရးမ်ားကို ခုိင္လံုေသာအေၾကာင္းျပခ်က္မရွိပဲ ရုပ္သိမ္းခြင့္မရွိေပ။

အသက္ရွင္သန္ခြင့္၊ လံုၿခံဳခြင့္၊ မတ ရားဖမ္း ဆီးႏွိပ္စက္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္၊ တရားဥပေဒေရွ႕ေမွာက္တြင္ လူသားကဲ့သို႔ ဆက္ဆံခံရခြင့္၊ တရားဥပေဒအရ တန္းတူ အခြင့္အေရးရရွိခြင့္၊ ဥပေဒ၏ အကူအညီကိုရယူခြင့္၊ ဥပေဒမဲ့ ဖမ္းဆီးျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္၊ ခိုင္လံုေသာ သက္ေသ အေထာက္ အထားမရွိပဲ အေရးယူျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္၊ ဦးတိုက္ေလွ်ာက္ထားခြင့္၊ အယူခံခြင့္စေသာ အခြင့္အေရးမ်ားရွိရ ေနရမည္ျဖစ္သည္။

ဥပေဒဆိုင္ရာ ပညာေပးလုပ္ငန္းမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္

ဥပေဒအသိပညာႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး လူထုၾကားထဲ ဆင္း၍ သင္တန္းမ်ား၊ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ားစသည့္ ပညာ ေပးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္၍ စနစ္တက်အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုင္ရာ အယူအဆမ်ားကို လူထုမွ အေျခခံက်က်နားလည္ေစရန္ႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ပါရွိသည့္ အခြင့္အေရးမ်ား၊ လက္ရွိ လြတ္ေတာ္မွျပဳသည့္ ဥပေဒမ်ားအခြင့္အေရးမ်ား၊ အခြင့္အေရးမ်ားကို ရွင္းျပရမည္။ လူထုထံမွလည္း အႀကံဥာဏ္မ်ားကို ရယူမွတ္တမ္းတင္ရမည္ျဖစ္သည္။

ဥပေဒအေထာက္အကူျပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားဖြဲ႔စည္းေပးရမည္

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတြင္ လူထုအဓိကအဖြဲ႔အစည္းမ်ားရွင္သန္ရန္လိုအပ္သကဲ့သို႔ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာတို႔ကို တတ္ကၽြမ္းနား လည္ေသာ ေရွ႕ေနမ်ား၊ အလုပ္သင္ေရွ႕ေနမ်ား၊ အျပင္ေရွ႕ေနမ်ား (အစိုးရအမႈထမ္းမဟုတ္သည့္ ေရွ႕ေန)စသည္ျဖင့္ ဥပ ေဒေရးရာျပႆနာမ်ားကို လူထုဘက္မွ လိုက္၍ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ေပးမည့္ ဥပေဒအေထာက္ အကူျပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား လြတ္လပ္စြာဖြဲ႔စည္းခြင့္ႏွင့္ အမႈလိုက္ပါ ေဆာင္ ရြက္ခြင့္စသည္ အခြင့္အေရးမ်ားရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရ မည္ျဖစ္သည္။

မတရားသည့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္း ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြပ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ဖ်က္သိမ္းျခင္းတို႔ျပဳရမည္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၆)ရက္ေန႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ စတုထၱပံုမွန္အစည္းအေ၀း (၂၀)ရက္ေန႔ေျမွာက္တြင္ သကၤန္း ကၽြန္း မဲဆႏၵနယ္မွ ဦးသိန္းညႊန္႔က ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္၊ အေရးေပၚစီမံမႈအက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒၾကမ္းကို တင္သြင္း ႏိုင္သကဲ့သို႔ အျခားေသာ မတရားသည့္ဥပေဒမ်ားကို ဆက္လက္ သံုးသပ္၍ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြပ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ဖ်က္ သိမ္းသြားရန္လိုအပ္ေပသည္။

တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္္လြတ္လပ္မႈကို ဖန္တီးေပးရမည္

အခ်ဳပ္အျခာအာဏာႀကီး (၃)ရပ္ရွိသည့္အနက္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္သည္ လြတ္လပ္မႈရွိရန္လိုအပ္သည္။ လြတ္လပ္သည့္ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ရွိမွသာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ တရားစီရင္ ေရးမ႑ိဳင္ကို စစ္တပ္ကျဖစ္ေစ၊ အစိုးရအဖြဲ႔ကျဖစ္ေစ လက္ကိုင္ထားၿပီး ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူဟု စြပ္စြဲခံထားရသူမ်ားကို မတရားသျဖင့္ အမိန္႔ခ် ေထာင္ဒဏ္ေပးခြင့္မရွိေပ။

 အစိုးရတို႔ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္လွ်င္လည္းေကာင္း၊ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ျပ႒ာန္းဥပေဒမ်ားကို ခ်ိဳးေဖာက္လွ်င္လည္းေကာင္း စစ္ေဆးစီရင္ခြင့္ အာဏာရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ျပ႒ာန္း ဥပေဒမ်ားသည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ ရွိ/မရွိ သံုးသပ္ပိုင္ခြင့္ရွိရမည္။ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ႏိုင္သည့္ ျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားပါရွိပါက ဟန္႔တားရုပ္သိမ္းခြင့္ရွိရေပမည္။ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ကို လိုအပ္ပါက ျပန္လည္ ျပင္ဆင္၍ လႊတ္ေတာ္မွ ဖြဲ႔စည္းရေပလိမ့္မည္။

အေျခခံျပႆနာမ်ားကို လက္ခံ၊ ေျဖရွင္းေပးဖို႔လို

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တရားဥပေဒရွိပါလွ်က္ႏွင့္ လတ္တေလာျဖစ္ပ်က္ေနသည့္ ျပႆနာမ်ားရွိေနသည္။ လယ္ယာေျမသိမ္း ပိုက္ခံေနရသည့္ကိစၥ၊ ျခစားလာဘ္စားမႈ၊ ရခိုင္ေဒသ၊ ကခ်င္စစ္မက္ျဖစ္ပြားရာေဒသႏွင့္ တိုင္းရင္းသားနယ္ေျမေဒသမ်ား တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်ျဖစ္ပြားေနသည္။ ထိုျပႆနာမ်ားကို တရားဥပေဒလမ္းေၾကာင္းမွ အ ေရးတႀကီး အျမန္ဆံုး မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျဖရွင္းရန္လိုအပ္ေနသည္။ တိုင္စာမ်ားကိုလက္ခံျခင္း၊ ေမးျမန္းစံုစမ္းျခင္း၊ ေျဖသိမ့္ေပးျခင္းစသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္သည္။

ဘယ္ကစလို႔ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ

ျပႆနာအလိုက္ ဆပ္ေကာ္မတီမ်ားဖြဲ႔စည္း၍ ေျဖရွင္းေပးရန္လိုသည္။ ျပည္တြင္းစစ္ကို အျမန္ဆံုးရပ္တန္႔ေရး၊ ရခိုင္ေဒသ ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ အေရးယူေရး၊ ျခစားလာဘ္စားမႈမ်ားကို တိုက္ ဖ်က္ေရးတို႔ကို အျခားေသာ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ သြားၾက ရမည္။

အထူးသျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာ္မတီ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ိဳးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၊ ႏိုင္ငံသား မ်ား ၏ မူလအခြင့္အေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေရးႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ေကာ္မတီ၊ ျပည္သူ႔ေရးရာစီမံ ခန္႔ခြဲမႈေကာ္ မတီ၊ တိုင္း ရင္းသားေရးရာႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္မႈ ေကာ္မတီ၊ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ဥပေဒေရးရာ ေကာ္မတီ၊ ေတာင္ သူလယ္သမား၊ အလုပ္သမားႏွင့္ လူငယ္ေရးရာေကာ္မတီ၊ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ အထူးကိစၥရပ္မ်ားေလ့လာဆန္း စစ္သံုးသပ္ ေရးေကာ္မရွင္စသည့္ေကာ္မတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္မ်ားႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးေကာ္မတီမ်ား ပူးေပါင္း၍ သက္ဆိုင္ရာ ေကာ္မတီမ်ား ေကာ္မရွင္အလိုက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

ေကာ္မတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္မ်ားအလုပ္မလုပ္လွ်င္ တရားဥပေေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္း ေအးခ်မ္းေရးေကာ္မတီလဲ အလုပ ျဖစ္မည္မဟုတ္ေပ။

 ထိုနည္းတူ အျခားေသာေကာ္မတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္ကဲ့သို႔ တရား ဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္းေအးခ်မ္း ေရးေကာ္မတီအလုပ္မလုပ္လွ်င္ ေကာ္မတီဖြဲ႔စည္းမႈအလကားျဖစ္ သြားေပမည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳ၍ အားႀကိဳးမာန္တက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ၾကရလိမ့္မည္ျဖစ္ သည္။

အျခားေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီမ်ား၊ ေကာ္မရွင္မ်ားပါလာ ေအာင္၊ ျပည္သူ႔အက်ိဳးအတြက္ အလုပ္လုပ္ လာေစရန္ တိုက္တြန္းႏို္းေဆာ္ရမည္ျဖစ္သည္။ သက္ဆိုင္ရာ ေကာ္မတီမ်ား အလိုက္ ဆပ္ေကာ္မတီမ်ားဖြဲ႔၍ မူ၀ါဒ၊ လုပ္ ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ၾကရမည္။

လူထု၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကို ယူပါ

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတြင္ လူထု၏ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈသည္ အေရးႀကီးေပသည္။ ဆပ္ေကာ္မတီမ်ားတြင္ သင့္ေလွ်ာ္ သည့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားကိုထည့္သြင္း၍ ဖြဲစည္းၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္။ လူထုထံမွ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားယူရမည္။

လူထုထံမွ တိုင္တန္းစာမ်ား၊ လူထု၏အသံမ်ားကို ဂရုတစိုက္နားေထာင္ရန္လိုသည္။ ထိုနည္းတူ လူထု၏ တင္ျပခ်က္မ်ားမွန္ ကန္မႈ ရွိ/မရွိ စစ္ေဆးရမည္ျဖစ္သည္။ မွန္ကန္ပါက အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈ ထိေရာက္စြာျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ လႊတ္ေတာ္သို႔ အစီ ရင္ခံတင္ျပၿပီး ထိေရာက္စြာ အေရးယူေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ကုစားမႈျပဳျခင္းတို႔ကို တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔မွ သာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ တရားဥပေဒ၏အက်ိဳးကို ျပည္သူတို႔ခံစားၾကရေပလိမ့္ မည္ျဖစ္သည္။

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးရွိမွ တိုင္းျပည္လည္း ေအးခ်မ္းသာယာ လူထုလည္း စိတ္ခ်မ္းသာမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္၍ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မွီကပင္ ေျပာခဲ့သား စကား တည္/မတည္၊ သူမဦးစီးသည့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးေကာ္မတီ အလုပ္ျဖစ္မျဖစ္ကို သက္တမ္း ကာလ (၁)ႏွစ္အတြင္း ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊ လိုအပ္ပါက ပုူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ တရား ဥပေဒစိုးမိုးေရး ရွိလာေစေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္တင္ျပအပ္ေပသည္။

Arakan Times

ေရႊၿမန္မာ

No comments:

Post a Comment